Vol. 14 No. 1 (2023): Peer review: a process undergoing a required transformation
Articles

Gender equality in library science and book history Italian journals: a focus on boards, authors and peer-reviewers

Valentina Sonzini
University of Florence
Bio

Published 2022-12-19

Keywords

  • Library science,
  • Women,
  • Gender perspective,
  • Scientific journals,
  • Printing history

How to Cite

Sonzini, Valentina. 2022. “Gender Equality in Library Science and Book History Italian Journals: A Focus on Boards, Authors and Peer-Reviewers”. JLIS.It 14 (1):81-98. https://doi.org/10.36253/jlis.it-509.

Abstract

The presence of women in Italian open access journals in library science and book history has never been subject to quantitative evaluations. As in the case of other areas in the humanities, the study of the number of women on the boards and as authors has taken second place to analyses of gender positioning in academic careers. Starting from the data entered into Wikidata by the project "Riviste di biblioteconomia" managed by the Wikidata Group for Museums, Archives and Libraries, the contribution presents a focus on AIB Studi, Bibliothecae.it and JLIS.it regarding the gender balance in the scientific committees and board and the number of female contributors. In conclusion, a mention concerns the small number of articles from foreign countries, in particular from Africa and South-East Asia.

Metrics

Metrics Loading ...

References

  1. Abramo, Giovanni, Ciriaco Andrea D’Angelo, e Alessandro Caprasecca. 2009. «Gender Differences in Research Productivity: A Bibliometric Analysis of the Italian Academic System». Scientometrics 79 (3): 517–39. https://doi.org/10.1007/s11192-007-2046-8. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-007-2046-8
  2. AIB Studi. 2022a. «Codice etico». AIB Studi Codice etico. 2022. https://aibstudi.aib.it/ethics.
  3. AIB Studi. 2022b. «Comitato Scientifico ed Editoriale». AIB Studi Comitato Scientifico ed Editoriale. 2022. http://aibstudi.aib.it/about/editorialTeam.
  4. AIB Studi. 2022c. «Processo di peer review». AIB Studi. 2022. https://aibstudi.aib.it/about.
  5. ANVUR-Agenzia Nazionale e di Valutazione del sistema Universitario della Ricerca. 2022. «Regolamento per la classificazione delle riviste nelle aree non bibliometriche». ANVUR-Agenzia Nazionale e di Valutazione del sistema Universitario della Ricerca. Attività. Classificazione delle Riviste. 2022. https://www.anvur.it/attivita/classificazione-delle-riviste/classificazione-delle-riviste-ai-fini-dellabilitazione-scientifica-nazionale/regolamento-per-la-classificazione-delle-riviste-nelle-aree-non-bibliometriche/.
  6. Bibliothecae.it. 2022a. «About the Journal». Bibliotechae.it About the Journal. 2022. https://bibliothecae.unibo.it/about.
  7. Bibliothecae.it. 2022b. «Editorial Team». Bibliothecae.it Editorial Team. 2022. https://bibliothecae.unibo.it/about/editorialTeam.
  8. «Certificare la parità nella ricerca in Europa». 2022. inGenere. 26 maggio 2022. https://www.ingenere.it/articoli/certificare-la-parita-nella-ricerca-europa.
  9. Commissione CRUI sulle Tematiche di genere. Gruppo di Lavoro GEP. 2021. «Vademecum per l’elaborazione del Gender Equality Plan negli Atenei italiani». CRUI-Conferenza dei Rettori delle Università Italiane Archivio notizie. 2021. https://www.crui.it/archivio-notizie/vademecum-per-l%E2%80%99elaborazione-del-gender-equality-plan-negli-atenei-italiani.html.
  10. Crippa, Giulia, Lucia Sardo, e Valentina Sonzini. 2022. «Problematiche e complessità di genere nelle discipline del libro». AIB Studi 62 (2): 351–66. https://doi.org/10.2426/aibstudi-13315.
  11. CUN-Consiglio Universitario Nazionale. 2020. «Analisi e proposte del 17/12/2020. Sulla questione di genere nel mondo universitario italiano». CUN-Consiglio Universitario Nazionale Provvedimenti. 2020. https://www.cun.it/provvedimenti/sessione/278/analisi_e_proposte/analisi-e-proposta-del-17-12-2020.
  12. De Mauro, Giovanni. 2022. «Editoriale». Internazionale 1464 (10/16 giugno).
  13. Fulweiler, Robinson W., Sarah W. Davies, Jennifer F. Biddle, Amy J. Burgin, Emily H.G. Cooperdock, Torrance C. Hanley, Carly Kenker, et al. 2020. «Rebuilding the Academy: Strategies for Supporting Academic Mothers during the COVID-19 Global Pandemic and Beyond». https://doi.org/doi: 10.20944/preprints202009.0632.v1. DOI: https://doi.org/10.20944/preprints202009.0632.v1
  14. FUP-Firenze University Press. 2022a. «Becoming a Reviewer». FUP-Firenze University Press Journals. 2022. https://journals.fupress.net/reviewers/becoming-a-reviewer/.
  15. FUP-Firenze University Press. 2022b. «Reviewers». FUP-Firenze University Press Journals. 2022. https://journals.fupress.net/reviewers/.
  16. GEA-Gendering Academia. 2022. «GEA-Gendering Academia». GEA-Gendering Academia. 2022. https://www.pringea.it.
  17. JLIS.it. 2022. «Editorial Team». JLIS.it About. 2022. www.jlis.it/index.php/jlis/about/editorialTeam.
  18. Minello, Alessandra. 2021. «Parità in accademia, cambiare è possibile». inGenere. 23 febbraio 2021. https://www.ingenere.it/articoli/parita-accademia-cambiare-possibile.
  19. Ministero dell’Università e della ricerca. Consiglio Universitario Nazionale. 2020. «Analisi e Proposte sulla questione di Genere nel mondo universitario italiano».
  20. Naldini, Manuela. 2022. «Quella italiana non è un’accademia per donne». Altreconomia 250 (luglio-agosto): 53.
  21. Nazioni Unite. Centro regionale di informazione delle Nazioni Unite. 2022. «Obiettivo 5: Raggiungere l’uguaglianza di genere ed emancipare tutte le donne e le ragazze». Nazioni Unite. Centro regionale di informazione delle Nazioni Unite. Agenda 2030. 2022. https://unric.org/it/obiettivo-5-raggiungere-luguaglianza-di-genere-ed-emancipare-tutte-le-donne-e-le-ragazze/.
  22. «Pandemic hit academic mothers especially hard, new data confirm | Science | AAAS». 2022. https://www.science.org/content/article/pandemic-hit-academic-mothers-especially-hard-new-data-confirm.
  23. Poskett, James. 2022. Orizzonti. Per una storia globale della scienza. Torino: Einaudi.
  24. Ross, Matthew B., Britta M. Glennon, Raviv Murciano-Goroff, Enrico G. Berkes, Bruce A. Weinberg, e Julia I. Lane. 2022. «Women Are Credited Less in Science than Men». Nature 608 (7921): 135–45. https://doi.org/10.1038/s41586-022-04966-w. DOI: https://doi.org/10.1038/s41586-022-04966-w
  25. Sonzini, Valentina. 2022. «Il genere delle biblioteche. Beijing+25 e Agenda ONU 2030». In Equità di genere. Nuovi assetti organizzativi e culturali nell’università, nella ricerca e nell’informazione, in corso di pubblicazione. Milano: Ledizioni.
  26. United Nation. Department of Economic and Social Affairs. 2022a. «4 Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all». United Nation. Department of Economic and Social Affairs. Sustainable Development. 2022. https://sdgs.un.org/goals/goal4.
  27. United Nation Department of Economic and Social Affairs. 2022b. «5 Achieve gender equality and empower all women and girls». United Nation. Department of Economic and Social Affairs. Sustainable Development. 2022. https://sdgs.un.org/goals/goal5.
  28. United Nation Department of Economic and Social Affairs. 2022c. «Sustainable Development». United Nation. Department of Economic and Social Affairs. Sustainable Development. 2022. https://sdgs.un.org/goals.
  29. Villa, Paola. 2021. «Gender Asymetries in Academia. Mapping the macro-context». Trento: Università degli studi di Trento.
  30. Wikidata. Gruppo Wikidata per musei, archivi e biblioteche. 2022. «Wikidata. Gruppo Wikidata per musei, archivi e biblioteche/Riviste di biblioteconomia». Wikidata. Gruppo Wikidata per musei, archivi e biblioteche. 2022. http://www.wikidata.org/wiki/Wikidata:Gruppo_Wikidata_per_Musei,_Archivi_e_Biblioteche/Riviste_di_biblioteconomia.